Luchtvaartmaatschappij KLM kan voorlopig uit met de noodsteun die het bedrijf kreeg tijdens de coronacrisis, zo gaf topman Pieter Elbers vrijdag aan.
Het beurscijferseizoen is en volle gang en donderdag nabeurs kwamen twee Amerikaanse techreuzen met de resultaten: Apple en Amazon.
Zowel Apple als Amazon moesten flinke tegenvallers melden.
Het seizoen voor de beurscijfers is in volle gang. Vrijdag kwamen verlichtingsbedrijf Signify en luchtvaartmaatschappij KLM met de cijfers over het derde kwartaal naar buiten. Daarbij merkte topman Pieter Elbers van KLM op dat inmiddels 1 miljard euro van de noodkredieten uit de coronacrisis is opgesoupeerd.
Donderdag nabeurs kwamen twee Amerikaanse techreuzen met de kwartaalcijfers: Apple en Amazon. In beide gevallen was sprake van tegenvallende resultaten.
Op de Amsterdamse beurs noteerde het aandeel Air France-KLM vrijdag ruim 3 procent hoger, terwijl Signify ruim 6 procent inleverde.
KLM denkt uit de voeten te kunnen met huidig steunpakket
KLM kan voorlopig nog “ruim uit de voeten” met de noodkredieten die de luchtvaartmaatschappij met hulp van de overheid binnenhaalde. Van de 3,4 miljard euro aan leningen is nu 1 miljard gebruikt, laat topman Pieter Elbers weten in een toelichting op de kwartaalcijfers van Air France-KLM. Daarin herstelden de resultaten dankzij de toegenomen reislust in Europa sterk en boekte het concern de eerste operationele winst sinds het begin van de coronacrisis.
"Er is sprake van een forse verbetering. Ook KLM was voor het eerst in negentien maanden operationeel winstgevend, maar we zijn nog lang niet op het niveau van voor Covid-19", geeft Elbers aan. KLM boekte in het derde kwartaal een operationeel resultaat, oftewel de winst voor aftrek van belastingen en rentebetalingen, van 168 miljoen euro.
Moederbedrijf Air France-KLM heeft in het derde kwartaal het nettoverlies sterk teruggedrongen. Als rentes en belastingen niet worden meegerekend, boekte het concern zelfs zijn eerste operationele winst sinds de uitbraak van het coronavirus. De Frans-Nederlandse combinatie vervoerde dankzij soepelere reisregels veel meer passagiers dan een jaar eerder en profiteerde van eerder ingezette bezuinigingen.
De omzet van Air France-KLM steeg dankzij de toegenomen vraag naar tickets met 81 procent tot 4,6 miljard euro. Daarop boekte het bedrijf een operationele winst van 132 miljoen euro. Vliegtuigen zaten voller dan tijdens de coronamaanden en forse banenreducties zorgden ook voor lagere kosten.
Dat onder de streep nog wel een verlies van 192 miljoen euro staat, komt onder andere door alle rentebetalingen die Air France-KLM moet doen op de noodkredieten die het concern in crisistijd overeind hielden. Wel is het nettoverlies veel kleiner dan de min van 1,6 miljard euro die in het derde kwartaal van 2020 de boeken in ging.
Intussen onderhandelt KLM nog met de Nederlandse regering over de versterking van het eigen vermogen. Het steunpakket van 3,4 miljard euro bestond uit leningen van de overheid en kredietgaranties. Nu gaat het om het verbeteren van de balans. Maar bij die gesprekken is minder haast geboden dan in het voorjaar van 2020. "De weg naar herstel is hobbelig en lang", zegt Elbers.
Een probleem dat binnenkort kan opspelen zijn de havengelden die KLM op zijn thuisbasis Schiphol moet gaan betalen. De luchthaven wil de tarieven in de komende drie jaar met zo'n 40 procent verhogen om de desastreuze coronaperiode te boven te komen. Bij Elbers stuit dit op onbegrip. "Veertig procent erbij is een enorme opdonder. In Parijs gaat het bijvoorbeeld met slechts 2 procent omhoog", zegt hij. "Schiphol heeft het natuurlijk ook moeilijk gehad, maar wij verhogen onze ticketprijs ook niet met 40 procent. De vraag is hoe je zorgt voor herstel zonder dit in de knop te breken. Dit helpt daar volstrekt niet bij."
KLM wil zich net als de gehele luchtvaartsector inzetten om in 2050 CO2-neutraal te zijn. Eerder deze week pleitte milieuorganisatie Greenpeace er nog voor om vluchten op korte afstanden in de Europese Unie te verbieden als er milieuvriendelijkere alternatieven voorhanden zijn, zoals de trein. Elbers is sceptisch over treinreizen als vervanging van het vliegtuig, omdat die voor bijvoorbeeld overstappers van intercontinentale vluchten veel te lang duren.
"Voor sommige reizigers is dat misschien prima, maar voor een heel groot deel is het geen alternatief", zegt hij. "De afgelopen periode heeft geleerd dat er niet één oplossing is. Dat kunnen treinen zijn, maar ook vlootvervanging en duurzame brandstoffen. En de meeste vervuiling zit op de lange afstanden dus dan zul je toch naar brandstoffen moeten kijken."
Chiptekort raakt ook verlichtingsbedrijf Signify
Het wereldwijde chiptekort heeft verlichtingsbedrijf Signify 100 miljoen euro aan omzet gekost in het derde kwartaal. Die chips heeft de voormalige lampendivisie van Philips nodig voor slimme lampen zoals de Philips Hue, die klanten van kleur kunnen laten veranderen via hun smartphone. Signify had ook last van verstoringen in de toeleveringsketen en van regionale lockdowns vanwege coronabesmettingen.
Door een tekort aan containers in de scheepvaart en opstoppingen in havens is het voor bedrijven moeilijker en duurder om hun producten te verschepen en onderdelen in hun fabrieken te krijgen. Signify verwacht dat die problemen in ieder geval de komende maanden nog zullen aanhouden, net als het chiptekort.
Toch houdt het bedrijf vast aan zijn eerdere voorspelling van een groei van de verkoop van 3 tot 6 procent voor heel 2021, al acht Signify het nu waarschijnlijker dat het aan de onderkant van die schatting uitkomt. "We hebben plannen om achterstallige bestellingen te leveren en de hinder voor onze klanten tot een minimum te beperken", zegt topman Eric Rondolat in een toelichting op de cijfers.
De omzet van Signify daalde in het derde kwartaal met 5 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, naar ruim 1,6 miljard euro. De winst steeg wel met 5 procent naar 94 miljoen euro. Dat komt onder meer doordat het bedrijf minder belastingen hoefde te betalen.
Apple loopt $6 miljard omzet mis door problemen in toeleveringsketen
Problemen in de toeleveringsketen hebben Apple afgelopen kwartaal zo'n 6 miljard dollar aan omzet gekost, omgerekend meer dan 5 miljard euro. Volgens topman Tim Cook had de iPhone-fabrikant onder meer last van productieverstoringen in Zuidoost-Azië. Inmiddels zou de situatie in de fabrieken daar wel iets zijn verbeterd, maar nog steeds zorgt het wereldwijde chiptekort voor impact op de levering van de meeste Apple-producten.
Cook benadrukte in een toelichting dat zijn bedrijf er alles aan doet om meer chips te krijgen. Maar komende maanden, en dus ook tijdens de feestdagen, blijft het chiptekort volgens hem waarschijnlijk spelen. Cook rekent er eigenlijk op ook begin volgend jaar nog last te hebben van de schaarste aan chips, maar daarover kan hij nog weinig concreets zeggen.
Apple liet afgelopen kwartaal niettemin flinke groei zien. Daarbij werd de onderneming ook erg geholpen door de releasedatum van de nieuwste generatie smartphones. De iPhone 13 was in veel landen vorige maand al te koop. Doordat de nieuwe smartphones van Apple in coronajaar 2020 later in de winkels lagen, werden de eerste verkoopcijfers van de iPhone 12 in de vergelijkbare periode vorig jaar niet meegenomen.
De kwartaalopbrengsten van het Amerikaanse technologiebedrijf bedroegen afgelopen periode uiteindelijk meer dan 83 miljard dollar. Dat is beduidend meer dan de kleine 65 miljard dollar van een jaar terug. Onder de streep bleef bijna 21 miljard dollar over, tegen een winst van minder dan 13 miljard dollar over juli, augustus en september 2020.
Daarmee vielen de cijfers analisten tegen en het aandeel Apple ging donderdag in de zogeheten nabeurshandel op Wall Street flink omlaag. Toch waren er ook meevallers. Zo haalde Apple boven verwachting veel omzet uit diensten, de verzamelcategorie waartoe ook de verkopen uit de App Store behoren. Ook groeide Apple hard op de Chinese markt.
Oorzaak van het grote gebrek aan halfgeleiders, dat niet alleen Apple raakt maar ook tal van andere bedrijven, is onder meer de toegenomen vraag naar notebooks en andere elektronica tijdens de coronalockdowns. Tot overmaat van ramp hadden chipfabrikanten de afgelopen jaren hun capaciteit voor sommige typen chips juist verminderd, omdat de vraag ernaar destijds wat was afgezwakt. Deskundigen zeiden eerder al dat ze vrezen dat het chiptekort nog wel even kan voortduren.
Amazon waarschuwt voor lagere winst in slotkwartaal 2021
Webwinkelconcern Amazon waarschuwt dat de winst in het vierde kwartaal sterk zal dalen. Het bedrijf verwacht miljarden meer te moeten uitgeven door schaarste op de arbeidsmarkt en sterk gestegen kosten voor goederenvervoer. Ook in het voorbije kwartaal viel het resultaat lager uit dan een jaar eerder.
In het slotkwartaal vallen de voor Amazon belangrijke feestdagen, waarin veel online wordt gewinkeld voor bijvoorbeeld cadeautjes. Om de bezorging van al die digitale aankopen goed te laten verlopen verwacht het techconcern "enkele miljarden dollars aan extra kosten" te moeten maken, legt topman Andy Jassy in een toelichting op de cijfers uit.
Door het economisch herstel van de coronacrisis zijn onder andere aan geschikte arbeidskrachten tekorten ontstaan. Amazon, dat voor zijn activiteiten veel personeel nodig heeft, rekent er daarom op hogere lonen te moeten betalen om voldoende mankracht te vinden. Waar het bedrijf tijdens de coronapandemie nog veel werkloos geraakte Amerikanen kon werven, moet het nu concurreren met andere werkgevers die weer personeel nodig hebben.
Amazon wijst ook op de knelpunten in wereldwijde distributieketens als oorzaak voor de lagere winstgevendheid. Die maken bijvoorbeeld het verschepen van containers veel duurder.
Het operationele resultaat, oftewel de winst zonder aftrek van rentes en belastingen, zal in het slotkwartaal van dit jaar waarschijnlijk tot 3 miljard dollar (omgerekend 2,6 miljard euro) bedragen. Dat was in het slotkwartaal van 2020 nog 6,9 miljard dollar. De omzet zal op jaarbasis met maximaal 12 procent groeien tot 140 miljard dollar.
In het voorbije kwartaal steeg de omzet met 15 procent tot bijna 66 miljard dollar. Voor zijn winst moest Amazon het vooral van de lucratieve clouddivisie hebben. Zonder dit onderdeel, dat bijvoorbeeld veel data-opslag voor bedrijven regelt, zouden de activiteiten van Amazon verlieslatend zijn geweest. Uiteindelijk ging er een nettowinst van 3,2 miljard dollar in de boeken, tegenover 6,3 miljard dollar een jaar eerder.